Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de nekem bizony nem egyszerű egy könyvtárban. Még annak ellenére is akadnak néha nehézségeim, hogy az egyetem alatt rendszeresen igénybe vettem a szolgáltatásaikat. De hát az egyetem már rég volt… Ráadásul a siker (értsd: megtalálni, amit szeretnél és kikölcsönözni/elolvasni) attól is függ, mit keresünk! Például egy folyóirat 50 évvel ezelőtti számába betekintést nyerni nem ugyanolyan egyszerű, mint leemelni Tolsztojt a T betűnél. Ugye-ugye? :)
A helyzet tovább bonyolódik a fogyatékos emberek esetében. Tudjuk ezt mi is, az FSZK Akadálymentesítési Programirodája. Ezért a fogyatékos emberek érdekvédelmi szervezeteit bevonva egy kutatást készítettünk az Országos Széchenyi Könyvtár megbízásából. Egy kérdőívet állítottunk össze fogyatékos emberek számára, amelyben arra kerestük a választ, hogy milyen problémákkal találják magukat szembe egy könyvtárban. Több száz kitöltött kérdőív alapján a következőkre jutottunk:
A könyvtár a megkérdezett fogyatékos személyek döntő többsége számára fontos és aktívan igénybe vett, vagy szándék szerint használandó szolgáltatás. Tehát érdemes akadálymentesíteni a számukra, mert igenis akarják használni, használják a könyvtári szolgáltatásokat!
A fizikai akadálymentesítésnél (rámpa, lift, akadálymentes mosdó) fontosabb volt a válaszolóknak a személyes segítség! Ez meglepő lehet, de jól mutatja, hogy az emberek fejében élő sztereotípiáknak nincs igazi alapjuk. Nem csak attól lesz egy szolgáltatást nyújtó helység akadálymentes, hogy van rámpa! Például egy vak vagy autista embernek nem ez a segítség!
A megkérdezettek többsége azt mondta, hogy a könyvtári dolgozók személyes segítségére szorul. Fontos kérdések, hogy talál-e egyáltalán segítő munkatársat, milyen az ott dolgozó hozzáállása, ismeri-e a fogyatékosságára jellemző alapvető jellemzőket, és ez milyen helyzetet teremt: oldó, vagy feszültség fokozó hatású? Továbbá nagyon fontos, hogy a segítő munkatárs megtalálja-e az egyensúlyt a segítség és a túlgondoskodás között!
A fentiek nem azt jelentik, hogy minden könyvtárban alkalmazni kell egy embert, aki csak a fogyatékos embertársaival foglalkozik. (Persze, ez nagyon jó lenne, de realisták vagyunk.) Az info-kommunikációs akadálymentesítés számos eszközének alkalmazása már önmagában nagy segítség lenne. Ilyenek pl. az eligazító piktogramok, táblák, vezetősávok, Braille jelek és tömör egyszerűsített szövegű ismertetők.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése